© eric – juin 2010

La machine, corruption de l’esprit ?

samedi 21 octobre 2006, par eric

L’outil, l’appareil, la machine sont -ils souhaitables ? La facilitation que ces machineries ne sont-elles pas illusoires, voire néfastes ? Pour continuer avec Zhuangzi :

Tzu-kung, the disciple of Confucius, after travelling to Ch’u in the south, came back by way of Chin. When he was passing through Han-yin he saw an old man who was engaged in irrigating his vegetable plots. The way this old man did it was to let himself down into the well-pit by footholes cut in the side and emerge clasping a pitcher which he carefully emptied into a channel, thus expending a great deal of energy with very small results.

‘There exists,’ Tzu-kung said to him, ‘a contrivance with which one can irrigate a hundred vegetable plots in a single day. Unlike what you are doing, it demands a very small expenditure of energy, but produces very great results. Would you not like me to tell you about it ?’ The gardener raised his head and gazed at Tzu-kung ‘What is it like ?’ he asked. ‘It is an instrument carved out of wood,’ said Tzu-kung, ‘heavy behind and light in front. It scoops up the water like a bale, as quickly as one drains a bath-tub. Its name is the well-sweep.’ A look of indignation came into the gardener’s face. He laughed scornfully, saying, ‘I used to be told by my teacher that where there are cunning contrivances there will be cunning performances, and where there are cunning performances there will be cunning hearts. He in whose breast a cunning heart lies has blurred the pristine purity of his nature ; he who has blurred the pristine purity of his nature has troubled the quiet of his soul, and with one who has troubled the quiet of his soul Tao will not dwell. It is not that I do not know about this invention ; but I should be ashamed to use it.’

La traduction est d’Arthur Waley.

Pourtant, grâce à la machine, l’homme peut irriguer plus de terre, nourrir plus de ses semblables, produire plus de biens, avec un effort bien moindre. Qui a raison ?
Est-il honteux de s’aider de machines et de moteurs pour produire plus ? N’est-ce pas justement ce que nous autres en Occident nous appelons le progrès ?

D’un autre côté, Zhuang Zi, qui vivait à une époque où, en Chine, on avait déjà inventé la poudre à canon, la boussole, la plupart des machines élévatoires d’eau et des Chinois avaient peut-être visité toute la terre, devait savoir de quoi il retournait. Ou bien était-il seulement rétrograde ? Est-ce que la Voie s’éloigne de ceux dont la pureté naturelle a été troublée par un coeur rendu sournois par les performances sournoises résultant de l’usage d’inventions sournoises ? A fouiller !

18 juin 2006

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